azheer-central درحال بارگزاری ...

اتوماسیون خانگی چیست و چگونه کار می‌کند؟(بخش دوم)

15:13 1402/09/19 مقالات

در بخش اول ویژگی‌های اتوماسیون خانگی را بررسی کردیم. در این بخش به مزایا و اجزای مختلف اتوماسیون خانگی می‌پردازیم.


اجزای اتوماسیون خانگی

اتوماسیون خانگی چیست و چگونه کار می‌کند (بخش دوم)؟

چه چیزهایی می‌توانند بخشی از سیستم اتوماسیون خانگی باشند؟ در حالت ایده آل، هر چیزی که می‌تواند به شبکه متصل شود می‌تواند خودکار و از راه دور کنترل شود. در دنیای واقعی (خارج از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و خانه افراد ثروتمند و مشهور)، اتوماسیون خانه بیشتر دستگاه‌های دوتایی ساده را به هم متصل می‌کند. این شامل دستگاه‌های “روشن و خاموش” مانند چراغ‌ها، پریزهای برق و قفل‌های الکترونیکی، اما همچنین دستگاه‌هایی مانند سنسورهای امنیتی است که فقط دو حالت باز و بسته دارند.

جایی که اتوماسیون خانه واقعاً “هوشمند” می‌شود، دستگاههای مجهز به اینترنت هستند که به این شبکه متصل شده و آن را کنترل می‌کنند. واحد کنترل کلاسیک، رایانه خانگی است که بسیاری از سیستم‌های اتوماسیون خانگی اولیه برای آن طراحی شده‌است.

سیستم‌های اتوماسیون خانگی امروزی به احتمال زیاد برنامه نویسی و نظارت را بین یک دستگاه اختصاصی در خانه مانند کنترل پنل یک سیستم امنیتی و رابط کاربری کاربرپسند توزیع می‌کنند که می‌توان از طریق رایانه شخصی، تلفن هوشمند یا تبلت باشد.

سازندگان طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های “هوشمند” را تولید کرده‌اند که بسیاری از آنها دارای ویژگی‌های نوآورانه هستند، اما تعداد کمی از آنها نوعی ادغام مورد نیاز برای بخشی از یک سیستم اتوماسیون خانگی کامل را ارائه می‌دهند. بیشتر مشکل این است که هر سازنده ایده متفاوتی از نحوه اتصال و کنترل این دستگاه‌ها دارد.
بنابراین در حالی که ممکن است یک تلویزیون هوشمند، ماشین لباسشویی، یخچال، ترموستات، قهوه ساز یا هر دستگاه دیگر خانگی آماده اینترنت در بازار داشته باشید، نتیجه نهایی معمولاً یک برنامه کنترل جداگانه برای هر دستگاه است.

در آینده‌ای نزدیک، اتوماسیون خانه ممکن است استاندارد شود تا بتوانیم از تمام این امکانات اضافی واقعاً استفاده کنیم. در حال حاضر، ارائه دهندگان امنیت خانه که در اتوماسیون خانه تخصص دارند، بر مهمترین و مفیدترین بخشهای یک خانه متصل متمرکز شده‌اند.

در سطح اولیه، این به معنای درها و پنجره‌ها و دستگاه‌های محیطی (ترموستات، آشکارسازهای دود، دما، رطوبت، آتش و سنسور دی اکسید کربن) است که شما را ایمن و راحت می‌کند.

برای امنیت بیشتر، راحتی و کنترل در زمان واقعی، سیستم‌های اتوماسیون خانگی از ارائه دهندگان امنیت نیز باید گزینه‌هایی برای دوربین‌های ویدئویی داشته باشند. با بهترین سیستم‌ها، همچنین می‌توانید چراغ‌ها و پریزهای برق جداگانه را در بسته اتوماسیون خانگی خود قرار دهید.

بهره‌وری انرژی

اتوماسیون خانگی چیست و چگونه کار می‌کند (بخش دوم)؟

یکی از مزایای آشکار اتوماسیون منزل پتانسیل بی نظیر برای صرفه جویی در انرژی و در نتیجه صرفه جویی در هزینه است. ترموستات شما در حال حاضر “هوشمند” است به این معنا که از آستانه دما برای کنترل سیستم گرمایش و سرمایش خانه استفاده می‌کند.

در بیشتر موارد، ترموستات‌ها همچنین می‌توانند با دماهای مختلف برنامه ریزی شوند تا مصرف انرژی در حداقل ساعاتی که کمتر از گرمایش و سرمایش بهره‌مند می‌شوید، به حداقل برسد.

در ابتدایی‌ترین سطح، اتوماسیون خانگی برای روشنایی برنامه ریزی و گسترش می‌دهد، بنابراین می‌توانید مصرف انرژی خود را با برنامه معمول روزانه خود مطابقت دهید. با انعطاف پذیری بیشتر سیستم‌های اتوماسیون خانگی، پریزهای برق یا حتی دستگاه‌های جداگانه نیز می‌توانند در ساعاتی از روز که نیازی به آنها نیست به طور خودکار خاموش شوند.

مانند دستگاه‌های جدا شده مانند ترموستات و سیستم‌های آب پاش، برنامه ریزی را می‌توان برای تمایز بین تعطیلات آخر هفته و حتی فصول سال، در برخی موارد، تقسیم بندی کرد.
برنامه‌های تعیین شده مفید هستند، اما بسیاری از ما ساعات متفاوتی را از روز را نسبت به روز دیگر متفاوت نگه می‌داریم.هزینه‌های انرژی را می‌توان با برنامه ریزی “ماکرو” در سیستم و کنترل آن از راه دور در هر زمان که نیاز باشد، کاهش داد. به عبارت دیگر می‌توانید یک رویداد “آمدن به خانه” را تنظیم کنید که چراغ‌ها و گرمایش را هنگام رسیدن به خانه بعد از کار روشن می‌کند و همه را با یک ضربه زدن روی تلفن هوشمند خود فعال کنید.

یک رویداد مخالف مانند “خروج از خانه” می‌تواند شما را از هدر دادن انرژی در چراغ‌ها و وسایل فراموش شده پس از رفتن در روز نجات دهد.

تقریبا همه ما پر مشغله هستیم و اتوماسیون خانه ممکن است بتواند کارها را برای شما آسان کند.

منبع : https://www.safewise.com/home-security-faq/how-does-home-automation-work/